President Kaljulaidi Fondi töötoad kutsuvad gümnaasiumiõpilasi arutlema selle üle, millised on tänapäeval noortele suunatud ootused ning kuidas need kujundavad nende mõtteid, tundeid ja suhteid teistega. Töötoa eesmärk ei ole noori õpetada ega noomida, vaid luua turvaline ruum, kus saab arutada ning leida vastuseid nendele küsimustele läbi ühiste tegevuste.
Räägime sellest, kuidas sotsiaalmeedia, influencerid ja ühiskondlikud normid mõjutavad arusaamu mehelikkusest ja naiselikkusest. Arutleme internetis ja ühiskonnas levivate äärmuslike ideede ja kahjulike narratiivide mõju üle ning loome ühiselt positiivseid sõnumeid, millega äärmuslike ideede levikule vastu astuda.
Töötoa teemad seostuvad kriitilise mõtlemise, meediapädevuse ja sotsiaalsete oskuste arendamisega ning sobivad hästi ühiskonnaõpetuse ja perekonnaõpetuse ainetundidesse või vabas vormis klassijuhatajatunni või külalisloengu raamidesse.
Töötube viivad läbi President Kaljulaidi Fondi misogüünia vastase projekti juhid Johanna Allandi ja Grete Maria Avent.
Töötoa vorme on kaks:
Kriitilise mõtlemise töötuba
Töötuba keskendub sellele, et noored õpiksid mõistma ja märkama sotsiaalmeedias levivaid kahjulikke narratiive (nt manosfäär, misogüünia, stereotüübid) ning mõistma, et info võib olla manipuleeritud, kallutatud või kontekstist välja rebitud.
Õpilased õpivad eristama fakte valeinfost, analüüsima narratiive ning mõistma sõnumite varjatud mõju. Kuna ülesanded on uurimispõhised, sobib töötuba väga hästi kriitilise mõtlemise arendamiseks.
Põhirõhk: analüüsimine, kriitiline mõtlemine, meediapädevus.
Vastusõnumite loomise töötuba
Töötuba keskendub kahjulikele hoiakutele ja narratiividele positiivsete vastusõnumite kujundmisele. Fookuses on enda hääle kasutamine, oma seisukohtade põhjendamine ja alternatiivsete, toetavate mõtteviiside sõnastamine.
Õpilased analüüsivad kogemuslugusid, arutlevad hoiakute ja mustrite üle ning töötavad rühmades, et sõnastada enda loodud vastusõnumeid. Töötoa eesmärk on julgustada noori märkama ebaõiglasi või kahjulikke sõnumeid ning julgelt ja konstruktiivselt oma arvamust avaldama.
Põhirõhk: eneseväljendus, positiivsete vastusõnumite loomine, oma hääle kasutamine.